8 Premises and 5 Theses About The Audiovisual Human Activity

(Premises, thesis and a cartography for the audiovisual universe)

Authors

  • José Rafael Rojas Bez Universidad de las Artes (ISA)

Keywords:

Audiovisuality, aesthetics experience, art, cinema, media, cultural fields, human activity

Abstract

Purposes: This essay reflects about the audiovisual universe like field of dissimilar circumstances and human answers, looking for an overview which extends throughout from the nature to the modern technology; with special emphasis in natural phenomena, social activities, arts, cinema, television and mass media, including Internet.

Methodology: Theoretic investigation. Investigation and bibliographic revision, and observation and analysis of particular phenomena, specially of arts and mass media.

Outcomes and importance: This essay reaffirms fundamental premises about the universe an audiovisual activity, emphasizing some certainties and misunderstandings; proposes thesis and finalizes with propositions for the cartography of the audiovisual phenomena from the perspectives of the technology, of the aesthetic and of the media.

Audiovisual experiences, aesthetics, art, cinema, media, cultural fields, human activities

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, GASTÓN (1996). Psicoanálisis del fuego. Madrid: Alianza Editorial, 1966.

______ ______(1994). El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia, México: Fondo de Cultura Económica.

______ ______(2003).El aire y los sueños. Ensayo sobre la imaginación del movimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

______ ______ (2004). Estudios. Buenos Aires: Amorrurtu

BADIU, ALAIN (2014). El cine como acontecimiento. México, D.F.: Paradiso Edito-res/ Universidad Iberoamericana.

BARTHES, ROLAND (2009). Mitologías. México: Siglo XXI.

______ ______(2001). S/Z. México, D.F.: Siglo XXI.

______ ______(2002). Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.

______ ______ (2008). Del deporte y los hombres. Barcelona: Paidós, 2008,

BATAILLE, GEORGES (1980). Historia del ojo. Barcelona: Tusquets.

______ ______(1981). Las lágrimas de Eros. Barcelona: Tusquets.

BAUDRILLARD, JEAN (1977). Le Trompe-l’œil. Urbino: Université d’Urbino.

BOURDIEU, PIERRE (1979). La distinción. Madrid: Taurus.

______ ______(1980). Le sens pratique. Paris: Les Editions de Minuit.

______ ______(1984).Questions de sociologie. Paris: Les Editions de Minuit.

______ ______(1992). Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Seuil.

CHION, MICHEL (1994). La audiovisión. Barcelona: Paidós.

CAMPBELL, JOSEPH (1997). The Mythic Dimension: Selected Essays. New York: Harper Collins.

CASSIRER, ERNST (1972). Symbol, Myth and Culture. Essays and Lectures. New Ha-ven: Yale University.

______ ______ (1983). Antropología filosófica. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

DANTO, ARTHUR (2009). El abuso de la belleza. Barcelona: Paidós.

______ ______ (2010). Después del fin del arte. Barcelona: Paidós.

______ ______ (2013). ¿Qué es el arte? Barcelona: Paidós.

DEBRAY, REGIS (1992). Vie et mort de l’image: Une histoire du regard en Occident. Paris: Gallimard.

DELEUZE, GILLES (1988). Diferencia y repetición. Gijón: Júcar Universidad.

____ ____ y Félix Guattari (1980). Mille Plateaux (Capitalisme et schizophrénie). Paris: Les Editions de Minuit.

DICKIE, GEORGE (1974). Art and the Aesthetic. An Institutional Analysis. Ithaca: Cornell University Press.

______ ______(1997). Introduction to Aesthetics: An Analytic Approach. Oxford: Ox-ford University Press.

______ ______(2005). El Círculo del Arte. Barcelona: Paidós.

DURÁN, J Y L. SÁNCHEZ (2008).Industrias de la Comunicación Audiovisual. Barce-lona: Universidad de Barcelona.

ECO, UMBERTO(1988). Signo. Barcelona: Labor.

______ ______ (1988). Tratado de semiótica general. Barcelona: Lumen.

______ ______ (1990). La definición del arte. México, D.F.: Roca.

FLOCH, JEAN-MARIE (1985). Petites mythologie [s] de l’œil et de l’esprit: pour une sémiotique plastique. Paris: Hadès.

FODOR, JERRY ALAN (1986).La modularidad de la mente. Madrid: Morata.

FORMAGGIO, DINO (1976). Arte. Barcelona: Labor.

FOSTER, HAL (1983). The Anti-Aesthetic. Essays on Postmoderm Cultures. Bay Press.

FOUCAULT, MICHEL (1966). Les Mots et les Choses, Une archéologie des sciences humaines. Paris: Gallimard.

FRANKFORT, H & J. WILSON & OTROS (1958): El pensamiento prefilosófico. Mé-xico, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

FRAZER, JAMES G. (1961): La rama dorada. Magia y Religión. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

GADAMER, HANS GEORG (2013): Hermenéutica, estética e historia. Salamanca: Sígueme.

GOMBRICH, ERNEST: Arte e ilusión. Gustavo Gili. Barcelona, 1982.

GOODMAN, NELSON [1968]. Languages of Art. An Approach to a Theory of Sym-bols. Indianapolis: Bobbs-Merril.

HEIDEGGER, MARTIN (1958). Arte y poesía. México, D.F.: Fondo de Cultura Eco-nómica.

HUSSERL, EDMUND (2001). Renovación del hombre y de la cultura. Méxi-co/Barcelona: Anthropos Editorial.

HUYGUE, RENÉ (1955). Dialogue avec le visible. Paris: Flammarion.

JARVIE, I. C. (1974). Sociología del cine. Madrid: Guadarrama.

JAUSS, HANS ROBERT (1986): Experiencia estética y hermenéutica literaria. Madrid: Taurus.

KAGAN, MOISÉS (1982). La estructura de la forma artística. Criterios 3/4, 33-48.

KANT, IMMANUEL (1999). Crítica del juicio. Madrid: Espasa-Calpe.

______ ______(2008). Observaciones sobre el sentimiento de lo bello y lo sublime. Ma-drid: Alianza Editorial.

LÉVI-STRAUSS, CLAUDE (1963). “Rousseau, padre de la etnología”. Correos (de la Unesco, París, marzo de 1963, pp. 10–15.

______ ______ (1975). La voie des masques. Genèvre: Skira.

LUHMANN, NIKLAS (2005). El arte de la sociedad. Barcelona: Herder.

LYOTARD, JEAN-FRANÇOIS (1979). Discurso, figura. Barcelona: Gustavo Gili.

MARGOLIS, JOSEPH (1999). What, After All, Is a Work of Art? Lectures in the Philos-ophy of Art. University Park: Pennsylvania State University Press.

______ ______ (2008). The Arts and the Definition of the Human: Toward a Philosophi-cal Anthropology. Stanford: Stanford University Press.

MCLUHAN, MARSHAL (1994). Understanding Media. The Extensions of Man. Cam-bridge: MIT Press.

MERLEAU-PONTY, MAURICE (1945). Phénoménologie de la perception, París. Gal-limard.

______ ______ (1964). L'Oeil et L'Esprit.Paris: Gallimard.

______ ______ (1977) Sentido y sinsentido. Barcelona: Ed. 62.

MORRIS, CHARLES (1946). Signs, Language and Behavior. New York: Prentice Hall.

PEIRCE, CHARLES (1978). Écrits sur le signe (Commentés par J. Deladalle). Paris: Le Seuil.

______ ______ (1966). El hombre, un signo. Barcelona: Crítica.

RICOEUR, PAUL (1976). El conflicto de las interpretaciones. Ensayos de hermenéuti-ca. 3 Vols. Buenos Aires: Asociación Editorial La Aurora.

______ ______ (1980). La metáfora viva. Madrid: Cristiandad.

______ ______ (1999). Teoría de la Interpretación. Discurso y excedente de sentido. México, D.F.: Siglo XXI.

RODRIGO ALSINA, MIQUEL (1989). Los modelos de la comunicación. Ma-drid:Tecnos.

ROJAS BEZ, JOSÉ (1987). Artes, cine, videotape. Límites y confluencias. Holguín: Di-rección Municipal de Cultura.

______ ______ (1995). Estética y sociología de la relación cine–video. Vallado-lid:Cuadernos Cinematográficos (Universidad de Valladolid), 9, 39-54.

______ ______ (1994-95). “De la oralidad a la telenovela”.Oralidad (Orcalc-Unesco), Num. 6-7, pp. 23-27. Reproducido en Chasqui (Ciespal, Quito) Núm. 53, pp. 38-41.

______ ______ (2000). De cine, televisión y otros medios. Monterrey: Arbor/ Univ. Au-tónoma de Nuevo León.

______ ______ (2000). El cine por dentro. Puebla/Xalapa: Univ. Iberoamericana/Univ. Veracruzana.

______ ______ (2009). Calas y postulados para la audiovisión contemporánea. Girósco-po (Universidad de Cuyo), 1, 13-27.

______ ______ (2013). Pasaje al arte del cine. Guadalajara: Universidad de Guadalaja-ra.

______ ______ (2014). El arte del cine. Formas y conceptos. La Habana: Pueblo y Edu-cación.

______ ______ (2014). Audiovisualidad, artes y cultura contemporánea. La Habana: Pueblo y Educación.

ROUSSEAU, JEAN J (1982). Emilio. La Habana: Pueblo y Educación.

SCHAEFFER, JEAN-MARIE (1987). L’image précaire. Paris: Seuil.

SCHILLER, J.C.F (1965). Cartas sobre la educación estética del hombre. Madrid: Aguilar.

VELAZCO, ARNULFO E (2001). El placer de las imágenes. Estudios sobre algunas formas de comunicación visual. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, Guadala-jara.

WEITSZ, MORRIS (2004). The Role of Theory in Aesthetics. In P. Lamarque and S. H. Olsen (eds). Aesthetics and the Philosophy of Art. The Analytic Tradition. Ox-ford: Blackwell.

WITTGENSTEIN, LUDWIG (1988). Investigaciones filosóficas. Barcelona: Crítica.

______ ______ (2009): Cuadernos azul y marrón. Madrid: Gredos.

WOLLHEIM, RICHARD (1980). Art and its Objects. Cambridge: University Press.

WYVER, JOHN (1992). La imagen en movimiento. Aproximación a una historia de los medios audiovisuales. Valencia: Filmoteca de Valencia.

Published

2021-07-06

How to Cite

Rojas Bez, J. R. (2021). 8 Premises and 5 Theses About The Audiovisual Human Activity: (Premises, thesis and a cartography for the audiovisual universe). Antropica. Journal of Social Sciences and Humanities, 7(14), 121-147. Retrieved from https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/295

Issue

Section

Artículos Académicos