The Indigenous Art. Some clues for its analysis from the anthropological perspective

Authors

Keywords:

indigenous art, anthropology, cosmovision

Abstract

This work was born as a search to locate possible ways that could guide towards the creative processes of the Mesoamerican indigenous peoples, from their own development guidelines and their particular poetics. The starting point is the contributions that have contributed to shaping the anthropology of art, as a new field of knowledge with its own theoretical and methodological background. A review is made of the main currents of anthropological thought that have fed this type of analysis and have generated theoretical- methodological tools for an approach to art. It ends with a reflection on the ways in which these analytical frameworks have been applied to the reality of the creative processes of the native peoples of Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAIZA, ELIZABETH (2015). El arte de actuar identidades y rituales. Antropología del teatro indígena en México. Zamora: El Colegio de Michoacán.

ARAIZA, ELIZABETH y OLIVIA KINDL (2015). “Performance y antropología del arte”. En: Diario de Campo 6-7. Estudios del performance: quiebres e itinerarios. INAH.

BATESON, GREGORY (1972). Steps to an ecology of mind. N.Y: Jason Aronson.

BELL, CATHERINE (1997). Ritual Perspectives and Dimensions. Oxford: University Press.

BENJAMÍN, WALTER (1989). Discursos Interrumpidos I. Taurus.

BOAS, FRANTZ (1927). Primitive Art. Oslo: Instituttet for Sammenlignende Kulturforskning.

BOAS, FRANTZ (2006). “Primitive Art”. En: Morphy, H y M. Perkins (editores). The Anthropology of Art. A reader. Boston: Series Editor.

BONFIGLIOLI, CARLO (2004). La epopeya de Cuauhtémoc en Tlacoachistlahuaca. Un estudio de contexto, texto y sistema en la antropología de la danza. México: UAM.

CSORDAS, THOMAS J. (2002). “Asymptote of the Ineffable: Embodiment, Alterity, and the Theory of Religion”. En: Curren Anthropology. Vol. 45, Núm. 2.

DELEUZE, GILES (1969). Lógica del sentido. Recuperado de https://www.uv.mx/tipmal/files/2016/11/Deleuze-Logica-del-Sentido.pdf

DELEUZE, G. y F. GUATTARI. (1994). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Editorial Pre-textos.

DÍAZ CRUZ, RODRIGO. (2008). “La celebración de la contingencia y la forma: Sobre la antropología de la performance”. En: Nueva antropología. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018506362008000200003&lng=es&tlng=es

ESPINA BARRIO, A. B (2009). “Lévi-Strauss: el último moderno y el primer posmoderno”. En: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales. Núm. 4.

FOSTER, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a fines de siglo. Madrid: Ediciones Akal.

FOUCAULT, MICHEL (1969). ¿Qué es un autor? Recuperado de www.elseminario.com

FOUCAULT, MICHEL (1999). Estética, ética y hermenéutica. Barcelona: Editorial Paidós.

GUTIERREZ DEL ÁNGEL, ARTURO (s. a). Hilando al Norte: nudos, redes, vestidos y textiles, México: COLSAN/COLEF.

GEERTZ, CLIFFORD (1997). El antropólogo como autor. España: Editorial Paidós

GELL, ALFRED (1992). “The Technology of Enchantment and the Enchantment of Technology”. En: Coote y A. Shelton (editores). Anthropology, Art and Aesthetics. Oxford: Clarendon Press.

GELL, ALFRED (2016). Arte y Agencia. Una teoría antropológica. Argentina: Sb Editorial.

GOFFMAN, ERVING (2006). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

HABERMAS, JÜRGEN (1987). “Racionalidad de la acción y racionalidad social”. En: Teoría de la acción comunicativa. Vol. 1, Madrid: Taurus.

HÉMOND, ALINE (1989) “¿Dónde está el cielo? ¡Atrás! Perspectiva indígena en amates y códices”. En: Galarza, J., et al. Descifre de las Escrituras Mesoamericanas: códices, pinturas, estatuas, cerámica. 46° International Congress of Americanists.

HÉMOND, ALINE (2008). “Ojos múltiples y espacio circular algunas reflexiones en torno a la iconografía y al ritual entre los nahuas de Guerrero”. En: Revista Diario de Campo. Núm. 48, Instituto Nacional de Antropología e Historia.

HORKHERIMER, MAX (1990). Teoría Crítica. Buenos Aires: Amorrortu.

HORKHEIMER, M. y T. ADORNO (1994). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

INGOLD, TIM (2015). Líneas. Una breve historia, Barcelona: Editorial Gedisa.

INGOLD, TIM (2007). Technological choices: transformation in material culture since the Neolithic. London: Routledge.

INGOLD, TIM (2013a). Making: Anthropology, archaeology, art and Architecture. London and N.Y: Routledge

INGOLD, TIM (2013b). “Los materiales contra la materialidad”. En: Papeles de Trabajo. Revista Electrónica del Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad de General San Martín. Vol. VI, Año 7, Núm. 11.

JAÚREGUI, JESÚS y CARLO BONFIGLIOLI (1996). Las danzas de conquista en el México Contemporáneo. México: CONACULTA.

JOHNSON, KIRSTEN (2015). Saberes enlazados. La obra de Irmgard Weitlaner Johnson. México: CONACULTA.

JOHNSON, ANNE (2015). “Performance ritual. Las ofrendas nuevas en Teloloapan, Guerrero”. En: Diario de Campo 6-7. Estudios del performance: quiebres e itinerarios. México: INAH.

KINDL, OLIVIA. (2013). “Eficacia ritual y efectos sensibles”. En: Revista de El Colegio de San Luis. Año III, Núm. 5.

KINDL, OLIVIA y JOHANNES NEURATH (coordinadores) (2008). “Las formas expresivas del arte ritual o la tensión vital de los gestos creativos”. En: Revista Diario de Campo, Suplemento, Núm. 48, México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

LATOUR, BRUNO (2008). Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.

LEROI-GOURHAN, ANDRÉ (1997). “El arte de los primitivos actuales”. En: El arte y el hombre. Vol. 1, Barcelona: Planeta.

LEROI-GOURHAN, ANDRÉ (1971). El gesto y la palabra. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

LÉVI-STRAUSS, CLAUDE (1968). Antropología Estructural. Argentina, EUDEBA.

LÉVI-STRAUSS, CLAUDE (1982) Mitológicas. De la miel a las cenizas II. México: FCE.

LÉVI-STRAUSS, CLAUDE (1986a). Mitológicas. Lo crudo y lo cocido I. México: FCE.

LÉVI-STRAUSS, CLAUDE (1986b). La alfarera celosa. España: Ediciones PAIDOS.

LÉVI-STRAUSS, CLAUDE (1984). El pensamiento salvaje. México, FCE.

LÉVI-STRAUSS, CLAUDE (1988). Tristes Trópicos. Barcelona: Paidos.

LAYTON, ROBERT (1991). The Anthropology of Art. Cambridge: Cambridge University Press.

MORPHY, H. Y M. PERKINS (2006). “The Anthropology of Art: a reflection on its History and Contemporary Practice”. En: The Anthropology of Art. A reader. Boston: Series Editor.

MARTÍNEZ LUNA, SERGIO (2012). “La antropología, el arte y la vida de las cosas. Una aproximación desde Art and Agency de Alfred Gell”. En: Revista de Antropología Ibeoramericana. Vol. 7, Núm. 2, Madrid.

MAUSS, MARCEL (1902). A general Theory of Magic. N.Y: Norton.

MAUSS, MARCEL (1954). The Gift. Londres: Cohen & West.

MONTES PÉREZ, CARLOS (2019). “Apuntes para una estética primitiva”. En: Revista Euroamericana de Antropología. Núm. 8, España: Ediciones Universidad de Salamanca.

SCHECHNER, RICHARD (2012). Estudios de la Representación. Una introducción. México: FCE.

SILLA, ROLANDO (2013). “Tim Ingold, neo-materialista y pensamiento posrelacional en antropología”. En: Papeles de Trabajo. Revista Electrónica del Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad de General San Martín VI, Año 7, Núm. 11.

STANFORD, THOMAS (1968). Catálogo de grabaciones del laboratorio de sonido del Museo Nacional de Antropología. México: INAH.

STRATHERN, MARILYN (1988). The gender of the gift. Berkeley: University of California Press.

STRATHERN, MARILYN (1994). “Parts and wholes: reconfiguring relationship”. En: Assessing Cultural Anthropology. N.Y: Mc Graw-Hill.

WAGNER, ROY (1991). “The fractal Person”. En: Big Men and Great Men: Personifications of power in Melanesia. Cambridge University Press.

WARMAN, ARTURO (1972). La danza de moros y cristianos. México: Secretaría de Educación Pública.

WARMAN, ARTURO (1968). La danza de moros y cristianos. Tesis de maestría en Ciencias Antropológicas, Escuela Nacional de Antropología e Historia, México.

Published

2021-01-08

How to Cite

Morales Carbajal, C. (2021). The Indigenous Art. Some clues for its analysis from the anthropological perspective. Antropica. Journal of Social Sciences and Humanities, 7(13), 331-352. Retrieved from https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/302

Most read articles by the same author(s)