From ethno-education to agrotechnical school. Recognition of the context as a learning scenario

Authors

  • Silvia Valiente Bertello CITCA

Keywords:

ethnoeducacion, agrotechnical school, make visible knowledge, other knowledge

Abstract

The objective of this article of reflection is to show the recognition of the context as a learning scenario based on educational experiences carried out in different contexts and with dissimilar audiences. Specifically, I will present the Colombian experience of ethnoeducation and then examine analogies and differences so that they can find another educational experience: the El Huaco agrotechnical school (Andalgalá, Catamarca), also dependent on the Ministry of Education. Recognizing that ethnoeducation projects seek to make visible knowledge that has been denied and disarticulate a certain hierarchy of knowledge, and beyond the specificity of each proposal and recognizing that they are not free of tensions, both are configured as meeting spaces and learning scenarios who seek to relearn the meaning of knowing and valuing the work of and with the land; in the case of the agrotechnical school, in an increasingly urbanized context. In short, this need for knowledge cuts across the persistence of coloniality and the rhetoric of modernity today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias bibliográficas

ALBÁN, ADOLFO (2010) “Comida y Colonialidad. Tensiones entre el proyecto hegemónico moderno y las memorias del paladar”. Calle14, Vol 4 (5), 10-23

ALBÁN, ADOLFO y JOSÉ ROSERO (2016) “Colonialidad de la naturaleza ¿imposición tecnológica y usurpación epistémica? Interculturalidad, desarrollo y re-existencia”. Nómadas 45, 27-41.

BODNAR, YOLANDA (2009) “Una mirada a la etnoeducación desde las prácticas pedagógicas culturales”. En: Rocha, Miguel (ed) Interacciones Multiculturales, los estudiantes indígenas en la Universidad. (pp. 67-86) Bogotá: Universidad Externado de Colombia

CASTILLO, ELIZABETH (2017) “Etnoeducación afropacífica y pedagogías de la dignificación”. Revista Colombiana de Educación 71, 343-360.

CIACCA, JUAN MARCELO (2016) La política ferroviaria nacional. En: Guerra, Carlos [comp.] Aportes para una historia de Andalgalá, Vol. 1. Andalgalá: Colección Conando.

D´ AMORE, LEANDRO y MARCEKA DÍAZ (2020) Interculturalidad y estereotipos sociales en las escuelas rurales de la provincia de Catamarca. Praxis 16(1), disponible en http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/3243

LÓPEZ, MATILDA y LUISA GUTIÉRREZ (2017) “Relaciones y tensiones entre la etnoeducación y los saberes y las prácticas de los indígenas curripacos”. Polisemia 24, 57-71

RUEDA, EDUARDO Y CARLOS DÁVILA (2020) Conversatorio: “Grupos étnicos: emergencias territoriales, luchas sociales y territorialidades en disputa”. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=W_lqdTVgkVI&t=12s (webiner del día 22 de mayo de 2020)

SANDOVAL, RAFAEL (2008) “La política del espectáculo. El ocaso del foro social mundial-jalisciense”. Disponible en https://saccoyvanzetti.wordpress.com/2008/01/28/la-politica-del-espectaculo-el-ocaso-del-foro-social-mundial-jalisciense/#more-137

SANDOVAL, RAFAEL (2020) “Ensayo. A propósito de la lectura de La dominación y las artes de la resistencia”. Guadalajara: Inédito, junio.

UNICEF. Estrategia de etnoeducación. Disponible en https://www.unicef.org/colombia/sites/unicef.org.colombia/files/2020-04/Brief_Etnoeducacion.pdf

Sitios en Internet

https://afrocolombia.webnode.es/etnoeducacion/

https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-85384.html?_noredirect=1

https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie13a02.htm

Published

2022-01-31

How to Cite

Valiente Bertello, S. . (2022). From ethno-education to agrotechnical school. Recognition of the context as a learning scenario. Antropica. Journal of Social Sciences and Humanities, 8(15), 93-110. Retrieved from https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/329

Issue

Section

Artículos Académicos