Covid-19, precarious labour and uncertainty: visual and performance artists experience in Mexico City.

visual and performance artists experience in Mexico City.

Authors

Keywords:

Covid-19, Precarious Labour, Visual Arts, Actors

Abstract

This article examines the consequences of Covid-19 crisis on visual and performance artists labour experiences in Mexico City (CDMX). It explores in particular the reduction of their incomes, labour conditions and meanings attributed to their artistic work. 43 qualitative remote interviews with visual and performance artists were conducted from 24 to 41 years old, from which 22 were actors and actresses and 21 visual artists living in Mexico City at the time of the interview. The results show an important fall of their incomes during the pandemic, with implications for their decisions and practices, such as the opportunity to live with independence and autonomy from their parents. This is specially for artists from 24 to 36 years old. Likewise, visual and performance artists labour conditions -before and during the pandemic- are still associated with flexible labour and the combination of various employments. Following this, the pandemic has exposed the precarity and inequality in the arts labour market in Mexico City and it is fundamental the recognition of the State to labour rights of artists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRAZA, ERNESTO. (2020) Un teatro para la pandemia: alternativas para la creación escénica en tiempos del nuevo coronavirus en el Perú, a propósito del proyecto virtual “Sin filtro” del Teatro Británico. Desde el Sur. 12(1), 263-284

BETZLER, DIANA, LOOTS, ELLEN, PROKUPEK, MAREK, MARQUES, LENIA, and GRAFENAUER, PETJA. (2020). “COVID-19 and the arts and cultural sectors: investigating countries’ contextual factors and early policy measures”. International Journal of Cultural Policy. DOI: 10.1080/10286632.2020.1842383

BROOK, ORIAN, O’BRIEN, DAVID and TAYLOR, MARK. (2020). Culture is Bad For You. Manchester: University Press.

COMUNIAN, ROBERTA, and ENGLAND, LAUREN. (2020). “Creative and cultural work without filters: Covid-19 and exposed precarity in the creative economy”. Cultural Trends, 29(2), 112-128.

CRUZ, EDUARDO. (2019). “Presupuesto cultural 2020: el esquema de siempre”. Revista Proceso (7 de diciembre de 2019) Disponible en: https://www.proceso.com.mx/reportajes/2019/12/7/presupuesto-cultural-2020-el-esquema-de-siempre-235441.html

DE LA GARZA, ENRIQUE (2011). “Trabajo a-típico ¿identidad o fragmentación?: alternativas de análisis”, en Pacheco, Edith, De la Garza, Enrique. y Reygadas, Luis (Coords.) Trabajos atípicos y precarización del empleo (49-80), México: El Colegio de México.

FLORES, JULIA, NIVÓN, EDUARDO, Y DE LA GARZA, ENRIQUE. (2020). “Estudio de opinión para conocer el impacto del covid-19 en las personas que trabajan en el sector cultural de México”. México: Cátedra Internacional Inés Amor en Gestión Cultural, UNAM.

FLORES, JULIA, y GONZÁLEZ, LUIS. (2020). “Jóvenes y desigualdad en el campo cultural. Estudio de opinión para conocer el impacto del covid-19 en las personas que trabajan en el sector cultural de México”. México: Cátedra Internacional Inés Amor en Gestión Cultural, UNAM.

GARCÍA, NÉSTOR., y PIEDRAS, ERNESTO. (2006). Las industrias culturales y el desarrollo de México, México: FLACSO-Siglo XXI.

GARCÍA, NÉSTOR, CRUCES, FRANCISCO y URTEAGA CASTRO, MARITZA. (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Madrid: Fundación Telefónica, Editorial Ariel.

GARCÍA, NÉSTOR. (2013). “Precarious Creativity: Youth in a Postindustrial Culture”. Journal of Latin American Cultural Studies 22(4), 341-352.

GARCÍA, NÉSTOR, y PIEDRAS, ERNESTO (2013). Jóvenes Creativos. Estrategias y redes culturales, México: Universidad Autónoma Metropolitana.

GERBER, VERÓNICA Y PINOCHET, CARLA. (2013). “Economías creativas y economías domésticas en el trabajo artístico joven”, en García, Néstor y Piedras, Ernesto (Coords.) Jóvenes creativos. Estrategias y redes culturales (129-154), México: Siglo XXI Editores.

GUADARRAMA, ROCÍO, HUALDE, ALFREDO, LÓPEZ, SILVIA. (2012). “Precariedad laboral y heterogeneidad ocupacional: una propuesta teórico-metodológica”. Revista Mexicana de Sociología 74(2), 213-243.

GUADARRAMA ROCÍO, HUALDE ALFREDO, LÓPEZ, SILVIA. (2014). La precariedad laboral en México. Dimensiones, dinámicas y significados. México: El Colegio de la Frontera Norte y Universidad Autónoma Metropolitana.

GUADARRAMA, ROCÍO, BULLONI, MARÍA, ROLFSEN, LILIANA, QUIÑA GUILLERMO, MARIANO MARCOS, TOLENTINO, HEDALID. (2020). “América Latina: trabajadores creativos y culturales en tiempos de pandemia”. Revista Mexicana de Sociología. 83, 39-66.

GUADARRAMA, ROCÍO (2019). Vivir del Arte. La condición social de los músicos profesionales en México. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA, GEOGRAFÍA E INFORMÁTICA (2020) (INEGI). Cuenta satélite de la cultura de México. Disponible en https://www.inegi.org.mx/temas/cultura/

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA, GEOGRAFÍA E INFORMÁTICA (2020a) (INEGI). Cuenta satélite de la cultura de México 2019. Disponible en https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/StmaCntaNal/CSCltura2020.pdf

MINISTERIO DE CULTURA DE ARGENTINA (2020). Encuesta Nacional de Cultura. Caracterización de personas y organizaciones de la cultura en el contexto de covid-19. Disponible en: https://www.sinca.gob.ar/VerDocumento.aspx?IdCategoria=4

MORA SALAS, MINOR y DE OLIVEIRA, ORLANDINA. (2011). “Jóvenes Mexicanos em Medio de la Crisis Económica: Los Problemas de la Integración Laboral”. Revista Sociedade e Estado 26(2), 373-421.

MORALES, FRANCISCO. (2022). ¡Otro apretón a Cultura! Aquí el presupuesto 2023 (09 de septiembre de 2022). Disponible en: https://www.reforma.com/otro-apreton-a-cultura-aqui-el-presupuesto-2023/

NIVÓN, EDURADO. (2019). El presupuesto de cultura 2020. Revista Paso Libre (20 de octubre de 2019) Disponible en https://pasolibre.grecu.mx/el-presupuesto-de-cultura-2020/

OLIVEIRA, ORLANDINA. (2006). “Jóvenes y precariedad laboral en México”. Papeles de Población 12(49), 1-37.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (1948) (ONU). Declaración Universal de los Derechos Humanos, Disponible en https://www.ohchr.org/en/udhr/documents/udhr_translations/spn.pdf

PIEDRAS, ERNESTO. (2004). ¿Cuánto vale la cultura? Contribución económica de las industrias protegidas por el derecho de autor en México, México: CONACULTA

PIEDRAS, ERNESTO, ROJÓN, GONZALO, ARRIAGA, ALEJANDRO, RIVERA, ARIADNE. (2013). “Estrategias creativas y redes culturales para el desarrollo”, en García, Néstor y Piedras, Ernesto (Coords.) Jóvenes creativos. Estrategias y redes culturales (23-128), México: Siglo XXI Editores.

PIEDRAS, ERNESTO. (2016). Jóvenes Creadores en perspectiva de la Secretaría de Cultura. Políticas Culturales. Disponible en: http://politicasculturales.com.mx/jovenes-creadores.html

QUIROGA, (2022a). Reconocen carga excessiva a agentes culturales en CDMX. El Economista. Disponible en: https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Reconocen-carga-excesiva-a-agentes-culturales-en-CDMX-20220123-0058.html

QUIROGA (2022b). Cultura transfiere más dinero a CDMX para obras en Chapultepec. El Economista. Disponible en: https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Cultura-transfiere-mas-dinero-a-CDMX-para-obras-en-Chapultepec-20220418-0110.html

REYGADAS, LUIS. (2011). “Trabajos atípicos, trabajos precarios, ¿dos caras de la misma moneda?”, en Pacheco, Edith, De la Garza, Enrique y Reygadas, Luis (Coords.) Trabajos atípicos y precarización del empleo (21-45), México: El Colegio de México.

RODRÍGUEZ BAZALAR, JUAN DIEGO (2020). “Coronavirus en el Perú: el 93% de artistas independientes considera que necesita bono de 380 soles”. El Comercio (6 de abril de 2020). Disponible en: Bono 380 soles por Coronavirus Perú: el 93,4% de artistas independientes considera que necesita el bono | COVID-19 | Coronavirus | Estado de Emergencia | LUCES | EL COMERCIO PERÚ

ROJO E INCHÁUSTEGUI, MARÍA DE LOURDES (2010), “Iniciativa con proyecto de Decreto por el que se expide la Ley que crea el Fideicomiso que administrará el Fondo de Apoyo para el Acceso de Artistas, Creadores y Gestores Culturales a la Seguridad Social”. Gaceta Parlamentaria del Senado de la República. Disponible en: http://sil.gobernacion.gob.mx/Archivos/Documentos/2010/11/asun_2714722_20101130_1291135766.pdf

SAMPIERI, ROBERTO, FERNÁNDEZ, CARLOS y BAPTISTA, PILAR (2010) (5ta Ed.). Metodología de la Investigación, México: McGrawHill.

SECRETARÍA DE CULTURA (2015). El FONCA otorgó más de 550 apoyos a través de sus diferentes convocatorias en 2015. Secretaría de Cultura, Prensa (27 de diciembre de 2015). Disponible en https://www.gob.mx/cultura/prensa/el-fonca-otorgo-mas-de-550-apoyos-a-traves-de-sus-diferentes-convocatorias-en-2015

SENNETT, RICHARD. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo, Barcelona: Anagrama.

SERAFINI, PAULA and NOVOSEL, NOELIA. (2021). “Culture as care: Argentina’s cultural policy response to Covid-19”. Cultural Trends 30(1), 52-62.

SOLÍS, MARLENE y BRIJANDEZ, SUSANA. (2018). “Danza y vida económica: experiencias del trabajo creativo en México”. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo 2(4), 1-20.

URTEAGA CASTRO, MARITZA. (2012). “De jóvenes contemporáneos: Trendys, emprendedores y empresarios culturales”, en García, Néstor, Cruces, Francisco, Urteaga, Maritza (Coords.) Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales (25-43), Madrid: Fundación Telefónica, Editorial Ariel.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANISATION (UNESCO) (1980). Legal Instruments. Recommendations. Recommendation concerning the Status of the Artist. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANISATION (UNESCO) (2021). Evaluación del impacto del covid-19 en las industrias culturales y creativas. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380185

Published

2023-01-28

How to Cite

Jaramillo Vázquez, A. . (2023). Covid-19, precarious labour and uncertainty: visual and performance artists experience in Mexico City.: visual and performance artists experience in Mexico City. Antropica. Journal of Social Sciences and Humanities, 9(17), 67-90. Retrieved from https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/365