Education and ideologies in Post-revolutionary Mexico (1921-1946); citizen training in nation projects

Authors

Keywords:

Mexican revolution, Mexican education, educational politics, social control, nation project

Abstract

The main target of this investigation will be analyzing the relationship of the Mexican country with the educational system on the post-revolutionary period; the paper analyzes the educational guidelines and reflect the way this conect with the main ideologies of that frame of time. Also the paper tries to expose the fundamental role of the educational system with the growth of citizens suitable to the nation orientation proposed by the rulemarkers. The approach we will use considers the historical, hermeneutical and critical perspective. As a result of the analysis, the political ideologies of the existing mainstream on that period (nationalism, indigenism, socialism, democratic liberalism) were identified within educational spechees, where we found the ideal of the Mexican citizen. This research is limited by the absence of hemerographic documentation on the social impact of the educational program back to that time. What is valuable of this project is the perspective in which we analize the educational policies of that specific period, based on the modern hermeneutical method (Ricoeur and Habermas), and in the useful dialogue that is established with current circumstances. The research will allow us to conclude that educational systems played a defining role in the way citizens growed and adapted to the Nation project towards the Postrevolutionary period and tracks its currency to some existing practices. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABOITES, L. y E. LOYO (2010). “La construcción del nuevo Estado”. En: Nueva historia de México. México: COLMEX

BARTRA, R. (2013). Oficio Mexicano. México: Debolsillo.

CORONA, S. (2019). “La ‘Cartilla Moral’, el polémico mensaje aleccionador de López Obrador para los mexicanos”. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/portada_america.html

FOUCAULT, M. (1973). El orden del Discurso. Buenos Aires: Fábula.

GUTIÉRREZ, L. y F. RODRÍGUEZ (1997). “El pensamiento educativo en el México posrevolucionario”. En: Revista de la Educación Superior. Núm. 103.

HERNÁNDEZ, B. (2019). “Las batallas por los libros de texto”. En: Relatos e Historias de México. Núm. 127.

JIMÉNEZ, A. (2009). Propone Enrique Florescano crear comisión revisora de los libros de texto gratuito. La jornada. Recuperado de https://www.jornada.com.mx/2009/09/04/sociedad/041n1soc

LEÓN, I. (2010). “Nacionalismo Mexicano, algunas aproximaciones”. En: Athenea. Revista Digital. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53719730011

LIRA, A. (2014). “La Alfabetización en México: campañas y Cartillas, 1921-1944. En: Traslaciones. Núm. 1.

MACÍAS, C. (2010). Plutarco Elías Calles. Pensamiento político y social. Antología 1913-1936. México: INEHRM.

MENESES, E. (1988). Tendencias educativas oficiales en México, 1934-1964: la problemática de la educación mexicana durante el régimen cardenista y los cuatro regímenes subsiguientes. México: Centro de Estudios Educativos.

MONSIVÁIS, C. (1976). “Notas sobre la cultura mexicana en el siglo XX”. En: Historia General de México. El Colegio de México.

OCAMPO, J. (2005). “José Vasconcelos y la educación mexicana”. En: Revista Historia de la Educación Latinoamericana. Núm. 7.

PÉREZ, R. (2005). “El Pueblo y la Cultura. Del Porfiriato a la Revolución”. En: Béjar R. y H. Rosales (compiladores). La identidad nacional mexicana como problema político y cultural. Cuernavaca: UNAM.

Proceso (s. a.). “Libros de texto gratuito, la historia mutilada”. Recuperado de

https://www.proceso.com.mx/228544/libros-de-texto-gratuitos-la-historia-mutilada

SOLANA, F. y R. CARDIEL (2001). Historia de la educación en México (1876-1976). México: Fondo de Cultura Económica.

VAN DIJK, T. (1999). “Análisis crítico del discurso”. En: Antrophos. Núm. 186.

VASCONCELOS, J. (2011). La creación de la Secretaría de Educación Pública. México: INEHRM.

Published

2021-01-08

How to Cite

Santos, J. R. C. (2021). Education and ideologies in Post-revolutionary Mexico (1921-1946); citizen training in nation projects. Antropica. Journal of Social Sciences and Humanities, 7(13), 189-202. Retrieved from https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/239

Issue

Section

Artículos liminales