Strategies to develop philosophical thinking in virtual university education derived from the pandemic

Authors

Keywords:

teaching strategies, philosophical thinking, higher education, virtual education , digital tools

Abstract

At present, there have been multiple adversities for the development of philosophical thought in higher education, due to all the changes that have been generated by the pandemic, since the institutions focused their efforts on making an emergency adaptation to virtuality. Therefore, the purpose of this essay is to analyze the importance of philosophy in the training of higher education students and the ways in which it can be developed through the technological resources that are essential for virtual education. For this, an extensive literary review was carried out in order to know the current state of philosophical thought in education in Mexico and establish the strategies used by teachers from various institutions to include these components within their virtual educational practices. The analysis shows that there is a long way to go for philosophical thought to regain its relevance as the central axis of the training of university students, but there were also various efforts by professionals that are already being implemented to achieve this.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADALBERT, DESSAU (1982). Ideas directrices y significación histórica del pensamiento filosófico de Andrés Bello. Perú: revista de crítica latinoamericana. Vol. 7, (12). Recuperado de:

https://www.jstor.org/stable/4530066?pq-origsite=summon&seq=1

ALVARADO, JUAN (2020). COVID-19: desafíos filosóficos de un mundo en pandemia. Venezuela: revista de filosofía. Vol. 6 (15). Recuperado de:

http://xp7ee9yq3a.search.serialssolutions.com/?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-

ARCHARYA, KAMAL (2020). Science teachers’ philosophical thoughts in chemistry lessons: an epistemological reflection. Kathmandu, Nepal: Research in Pedagogy. Vol. 17 (4). Recuperado de:

https://eric.ed.gov/?q=Acharya%2c+Kamal+Prasad&id=EJ1285935

BARNETTE, RON (2010). Reflections on electronic frontiers in education. EUA: Association of Small Computer Users in Education (ASCUE). Vol. 23 (12). Recuperado de:

https://eric.ed.gov/?q=Philosophical+thought+AND+virtual+education+&id=ED387092

BELMA, ALBERTO (2020). Los procesos de enseñanza–aprendizaje en el contexto de pandemia: reconfiguración de la relación docente–estudiante en la educación superior. Tierra Nueva (Antofagasta). Vol. 17 (17). Recuperado de: https://www.revistaproyecciones.cl/index.php/tierra-nueva/article/view/4876

BOCHENSKI, JAMES (2014). Introducción al pensamiento filosófico. Barcelona, España: Herder Editorial. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=zgKIDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=Introducci%C3%B3n+al+pensamiento+filos%C3%B3fico&ots=fG-ijyB0Jx&sig=smH4K4BwTpT2meC1YRzqVpPI8c0#v=onepage&q=Introducci%C3%B3n%20al%20pensamiento%20filos%C3%B3fico&f=false

BURCH, SEGUEL (2005). Sociedad de la información/Sociedad del conocimiento. Palabras en juego. Vol. 45 (5). Recuperado de:

https://radioslibres.net/wpcontent/uploads/media/uploads/analfatecnicos/76.SociedadDeLaInformacionYConocimiento-SallyBurch.pdf

BUXARRAIS, MARIA (2016). Redes sociales y educación Education in the Knowledge Society. Universidad de Salamanca Salamanca, España. Vol. 17 (2). Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=535554762002

CONCHA, DANIELA., RAMÍREX, MARÍA; CUADRA, ISMALE; ROVIRA, DARIO & RODRÍGUEZ, ANDRÉS (2012). Sesgos cognitivos y su relación con el bienestar subjetivo. Salud & Sociedad. Vol. 3 (2). Recuperado de: https://revistas.ucn.cl/index.php/saludysociedad/article/view/841

GUERRERO, DAVID (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona próxima, Vol. 24 (10). Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442016000100010

FLORENZANO, RAMÓN (2005). Salud mental y características de personalidad de los estudiantes universitarios en Chile. Calidad en la Educación, Vol. 16 (23). Recuperado de: https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/290

FRAGOSO-LUZURIAGA, ROCÍO. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior,¿ un mismo concepto?. Revista iberoamericana de educación superior. Vol. 6 (16). Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000200006

GACRÍA-ARETIO, LORENZO (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, España. Vol. 24, (1). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460001

GARCÍA-PLANAS, MONSERRAT y TORRES, JESÚS (2021). Transición de la docencia presencial a la no presencial en la UPC durante la pandemia del COVID-19. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation. Vol. 8 (15). Recuperado de: https://upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/5015

GOURINAT, MICHEL (2004). Introducción al pensamiento filosófico. Madrid, España: ediciones AKAL. Vol. 39 (12). Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=vOLW7FLy7I0C&oi=fnd&pg=PA167&dq=Introducci%C3%B3n+al+pensamiento+filos%C3%B3fico&ots=2YAS6Al94u&sig=LTjLmlrGUvfQMcuBN7WvftkxoKM#v=onepage&q=Introducci%C3%B3n%20al%20pensamiento%20filos%C3%B3fico&f=false

MALDONADO-TORRES, NORMAN (2011). El pensamiento filosófico del “giro descolonizador”. El pensamiento. Ediciones Kernel. Recuperado de:

https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/43554724/17giromaldonado.pdf?1457549218=&responsecontentdisposition=inline%3B+filename%3DEL_PENSAMIENTO_FILOSOFICO_DEL_GIRO_DESCO.pdf&Expires=1620349371&Signature=fNyHL4leeAaWUbooApJ9h13R4YuN7u9YPFKDsnvHmxYYImHDZAxsH4ehPoCt1IpoFEPZtJubG5riO0

MARTÍNEZ, JOSÉ (2014). Las redes sociales en la educación superior. Educación y Desarrollo Social. Vol. 8 (1). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5386178

MARTÍNEZ DE SANDOVAL, LUCILA (2003). La educación virtual: Consideraciones acerca de su filosofía y práctica. Colombia: Union Institute and University. Recuperado de:

https://search.proquest.com/docview/305216549?pq-origsite=summon

MATUTE, HELENA (2019). Ilusiones y sesgos cognitivos. Investigación y Ciencia. Vol. 17 (21). Recuperado de: https://www.investigacionyciencia.es/files/34180.pdf

MIGUEL-ROMÁN, JASIEL (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Ciudad de México: revista latinoamericana de estudios educativos. Vol. 46 (34). Recuperado de:

http://xp7ee9yq3a.search.serialssolutions.com/?ctx_ver=Z39.882004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3

MORANCHO, VENDREL y RODRÍGUEZ, JESÚS (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la educación superior, Vol. 49 (194). Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602020000200009

ORMART, ELIZABETH y NAVÉS, FLAVIA (2014). El uso de redes sociales como soporte educativo. Revista CPU-e. Vol. 19 (18). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4924964

ORNELAS, CARLOS. (2016). El sistema educativo mexicano: la transición de fin de siglo. Fondo de cultura económica. 1ª edición electrónica. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=qK5gDAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=Descripci%C3%B3n+sistema+educativo+mexicano&ots=hju2KYI6_r&sig=-lCH0b2yrMSsLWEi51yk4D62AFQ#v=onepage

PÁRAMO, MERCED; STRANIERO, CELIA; GARCÍA, CECILIA; TORRECILLA, NORMAN & GÓMEZ, ESTEBAN (2012). Bienestar psicológico, estilos de personalidad y objetivos de vida en estudiantes universitarios. Pensamiento psicológico. Vol. 10 (1). Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89612012000100001

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA: Diccionario de la lengua española, 23ª ed., [versión 23.4 en línea]. <https://dle.rae.es> [8 de junio de 2021].

REALE, GUSTAVO; ANTISERI, DENVER, & IGLESIAS, JOSUE (1988). Historia del pensamiento filosófico y científico. Vol. 1 (13). Barcelona: Herder. Recuperado de:

https://www.academia.edu/download/62155450/giovanni-antiseri-historia-del-pensamiento-filosofico-y-cientifico-2c2ba-volumen20200220-57131-79r7e1.pdf

RESENDIZ, JOSÉ; MUNGUÍA, GARCÍA & VELÁZQUEZ, MARIO (2016). El Docente de Educación Superior como promotor de la toma de decisiones. XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan. Vol. 4 (8). Recuperado de: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/xikua/article/view/331

REYES, KARITO; JIMÉNEZ, AÍDA; ROJAS, CECILIA; LEZAMA, SANDRA & NAVARRO, ENAIDY (2020). Aprendizaje colaborativo en línea y aprendizaje autónomo en la educación a distancia. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo. Vol.5 (3). Recuperado de: https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/267

RUIZ-GÓMEZ, HERNÁN. y GALINDO-HERNÁNDEZ, ARMANDO. (2015). Reflexiones sobre la enseñanza en la virtualidad desde un sustento ético. Colombia: revista itinerario educativo. Vol.76 (41). Recuperado de:

http://xp7ee9yq3a.search.serialssolutions.com/?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-

SALOVEY, PETER Y MAYER, JOHN (1990). Inteligencia emocional. Imaginación, cognición y personalidad. España, Barcelona: Paidós.

SCHORNACK, GARY Y BECK, CHARLES (1997). Strategies for advanced learning: how ancient wisdom enhances modern technology. Denver, EUA: university of Colorado. Recuperado de:

https://eric.ed.gov/?q=Philosophical+thought+AND+teaching+strategies+&pg=2&id=ED423887

SECRETARIA DE EDUCACIÓN PÚBLICA. (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria. 2ª Edición. Recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/207252/Modelo_Educativo_OK.pdf

SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA (2017); Planes de estdudio de referencia del componente básico del marco curricular común de la Educación Media Superior – Primera Edición, México. Recuperado de: http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/12491/4/images/libro.pdf

SHAN, STEVE; BAUER, MICHELE; CUNNEEN, RACHEL; TROY, JAKI Y VAN-BLERK, COURTNEY (2015). Un amor hacia una cosa eterna: Spinoza y el aula. Australia: Asia-Pacific Journal of Teacher Education. Vol. 67 (21). Recuperado de:

https://eric.ed.gov/?q=Philosophical+thought+AND+teaching+strategies+&id=EJ1074205

VALENZUELA, LIDA & MIÑO, MIRNA (2021). Aprendizaje social y emocional: Un camino a construir en la Educación Superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. Vol. 5 (3). Recuperado de: https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/499

VIANO, HUGO; ZUÑIGA, MARIELA & ROSAS, MARÍA (2021). Accesibilidad académica en la Educación Superior. Docencia en línea en contexto de pandemia por COVID-19. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Vol. 7 (28). Recuperado de: https://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/TEyET/article/view/1540

VILLEGAS, MARGARITA (2017). El currículo: Perspectivas para acercarnos a su comprensión. Zona próxima: revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, (Vol. 26). Recuperado de:

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6416718

Published

2022-01-31

How to Cite

Cetina Cauich , C. ., & Alpuche Rivera, Ángel I. . (2022). Strategies to develop philosophical thinking in virtual university education derived from the pandemic. Antropica. Journal of Social Sciences and Humanities, 8(15), 285-305. Retrieved from https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/345